Mantelzorgexpert Roelie van Guldener

Ik begin vaak niet (of niet vaak) bij mezelf, in een verhaal. Maar denk dat het nu handig is. Wie is Roelie? Bijna altijd een opgewekt humeur en positief in het leven. Een echte optimist. Dat ben ik. Bijna 58 jaar, getrouwd en moeder van 2 volwassen zonen. In de loop der jaren heb ik mijzelf steeds beter leren kennen, en nog. Ik vind steeds meer rust en berusting. Ik heb de nodige dingen op mijn pad gehad waarvan ik heb mogen genieten of heb mogen leren. En nog steeds is het leven een uitdaging. Hoe houd je alle ballen hoog, hoe zorg je goed voor je zelf enz.? Ik leer elke dag.

Ik ben zoals het wordt genoemd ervaringsdeskundige (mantelzorg). Doordat ik voor een aantal verschillende personen al meerdere jaren mantelzorgtaken heb. Het loopt als een rode draad door mijn leven. Het is ook terug te vinden in mijn opleidingsrichtingen en diensten binnen mijn interesses en bedrijf. In 2014 ben ik Coach4you2 gestart. Mijn eigen bedrijf als coach/counselor/trainer. Toen ik voor meerdere mensen mantelzorgtaken kreeg heeft dat een tijdje stil gelegen. Het combineren vond ik ingewikkeld. In de loop der jaren heb ik meerdere opleidingen gevolgd en ben ik mijn diensten gaan uitbreiden. Ik kwam er achter dat mijn eigen naam blijft hangen bij mensen en daarom heb ik toen ook mijn bedrijfsnaam veranderd. Zo is RoelievanGuldener/mantelzorgexpert ontstaan.

Ik krijg er energie van als ik iemand kan helpen, ondersteunen of kan bijdragen aan iemands geluk. Ik deel graag kennis, ervaringen enz. op een open en eerlijke manier. Ik coach, regel en organiseer, en via lezingen en storytelling deel ik mijn eigen verhaal, kennis en inzichten. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ook kwetsbaarheid delen en tonen, krachtig is. Wanneer jij je opent voor een ander, komt er vanzelf een gesprek, van hart tot hart. En dat zal je zeker op de één of andere manier verder helpen. Want delen is helen!

Uitdaging en goed organiseren

In de loop der jaren kwam ik er als werkende (vrouw) met mantelzorgtaken achter, dat ik het eigenlijk nu wel goed voor elkaar heb. Ik werk deeltijd in loondienst en deels in mijn eigen bedrijf. Door dingen privé goed te organiseren, maatwerkafspraken te maken met mijn werkgever en flexibel te zijn in mijn eigen bedrijf. Dit laatste heeft een tijd stil gestaan. Combineren was lastig. Ik heb goed leren plannen, hulp te vragen en los te laten. Dit klinkt in 1 zin erg gemakkelijk maar hier gaat een proces van jaren aan ten grondslag. Met vallen en opstaan heb ik zaken vorm kunnen geven en leren combineren. Maar zeker ook kritisch gekeken naar mijn eigen gedrag en handelen.

Zelfzorg

Iedereen roept vaak: “als je niet goed voor je zelf zorgt, kun je dat ook niet voor een ander”. Een cliché maar is zó waar. En daar ben ik een aantal jaar geleden zelf mee geconfronteerd. Ik was ver over mijn grenzen heen gegaan. Had veel mantelzorgtaken tegelijk, stond altijd klaar en dacht dat ik het allemaal maar moest kunnen, als vanzelfsprekend. En was overtuigd dat ik het alleen moest doen. Door deze overtuiging ben ik burn-out geraakt. In de periode van uitval en re-integratie heb ik geleerd anders te kijken en om te gaan met mijzelf, mijn omgeving en de situatie. Ook hier weer met vallen, opstaan, proberen en opnieuw beginnen.

Coachen en trainen

Door wat ik geleerd en ervaren heb, wil ik mensen helpen en inzichten geven. De gevoelens en bijbehorende inzichten wil ik overbrengen. Iemand laten kijken naar dat wat vaak vlak onder iemands neus ligt. Maar doordat het zo logisch (of te lang al gebeurt) is het soms niet meer zichtbaar voor iemand zelf. De zogenaamde blinde vlek. Werken aan overtuigingen, patronen en verwachtingen (van jezelf en de omgeving). Ik ondersteun daarom graag mantelzorgers in hun zoektocht naar het combineren van mantelzorg en zelfzorg, werk en mantelzorg, hun eigen rol en de mindset. Het geeft uiteindelijk wat lucht, wat ruimte voor zichzelf. Omdat ik zelf de zoektocht (her)ken, wil ik anderen hierin ondersteunen. Het wat gemakkelijker maken daar waar dat kan.

“Bespreekbaar maken is het begin”

In gesprek en hulp vragen

Door mijn ervaringen en (eigen) verhaal te delen, hoop ik het taboe wat van het onderwerp af te halen. Ik heb de Post-HBO opleiding Mantelzorgmakelaar en Casemanagement Mantelzorg gedaan om nog beter aan te kunnen sluiten bij de vraagstukken van zowel werkgevers alsook mantelzorgers. Ik heb kennis m.b.t. de leefgebieden Wonen, Financiën, Welzijn en zorg, en Werk. Dus ook de wet- /regelgeving. Maar in alles geldt; ‘bespreekbaar maken is het begin’. Doordat ik burn-out raakte kwam ik er ook achter dat ik mijn eigen verhaal moest delen. En dan met name met mijn omgeving en werkgever. Ik besloot hulp te vragen en heb daardoor kunnen aangeven dat combineren van mantelzorg en werk iets extra’s van iemand kan vragen. En dat het niet altijd gemakkelijk is dingen gescheiden te houden, de knop kan niet zomaar om. Je bent uiteindelijk toch 1 persoon. Door op het werk maatwerkafspraken te maken, kan ik nu beter mijn zaken organiseren/regelen. Het gevoel hebben dat ik gehoord en gezien wordt, helpt al.

Bewustzijn creëren

Ik kom er steeds meer achter dat ik mijn zaken goed voor elkaar heb maar ook dat dit helaas bij veel mensen nog niet het geval is. Een werkgever is zich er vaak (nog) niet van bewust dat er mantelzorgers binnen het bedrijf werken? Of denken dat het in hun organisatie niet voorkomt. Aangezien 1 op de 4 (in de zorg- en onderwijssector zelfs 1 op de 3) mensen, werk met mantelzorg combineert is de kans behoorlijk groot dat ze er wel zijn. Maar hoe vind jij ze of hoe vinden ze jou? Doordat ik graag meer bewustwording wil creëren heb ik daar mijn werk van gemaakt en een boek over geschreven. Maar daarover straks meer.

Bewustwording

Er zijn (werkende) mantelzorgers die toch nog regelmatig denken dat het vanzelfsprekend is en het ‘zo hoort’. Met liefde iets doen, moet ook binnen de grenzen van mogelijkheden vallen en niet ten koste gaan van alles of jezelf. Zijn deze werkende mantelzorgers wel op de hoogte van de mogelijkheden van (de soorten) zorgverlof of de mogelijkheden tot maatwerk(afspraken)? En hoe kunnen ze aangeven dat het soms best lastig kan zijn om zaken te combineren? Ook daar heb ik de nodige ervaring en knowhow in gekregen. Ik organiseer presentaties of lezingen om bewustzijn te creëren. Dit helpt. De definitie mantelzorg moet eerst duidelijk zijn voordat je samen verder kunt. Als je weet waar je het over hebt, beweeg je ook dezelfde kant op. Regelmatig denken beide partijen nog dat mantelzorg privé zaken zijn. Maar zo gauw het iemands werk beïnvloedt gaat het ook een werkgever aan. Soms kan het lastig zijn om dingen bespreekbaar te maken. Om tal van redenen. Om ziekte(verzuim)/uitval te voorkomen is het van belang tijdig de mogelijkheden met elkaar te bespreken. Er kunnen maatwerkafspraken gemaakt worden om het combineren beter vol te houden. De balans tussen werk en (mantel)zorg vinden en behouden is belangrijk. Het is volgens mij dan ook een verantwoordelijkheid van beide partijen.

Mijn boek ‘In 10 stappen samen werken aan mantelzorg’.

Het praktische boek voor werkgevers (verkrijgbaar op mijn website en in boekhandels) helpt je aan de hand van theorie, praktijkvoorbeelden en opdrachten, bewust te worden. En inzichten te geven. Het boek helpt je als werkgever, leidinggevende of HR-medewerker om mantelzorgers tegemoet te komen. Door de verantwoordelijkheid te delen en gezamenlijk passende afspraken te maken. Hierdoor ontstaan minder uitval en meer werkplezier in een gezonde werkomgeving. Een win-win situatie. Het boek bevat een methode van 10 stappen waarbij ik de stappen omschrijf om tot een mantelzorgvriendelijk beleid en dus goed werkgeverschap te komen. De arbeidsmarkt vertoont krapte, dus wees zuinig op je werknemer. Ook die met mantelzorgtaken. En wanneer je goed zorgt voor je medewerkers zal het voor iedereen iets opleveren. Dat plusje op hun CV (verantwoordelijkheid, zorgzaamheid, empathisch gedrag maar ook loyaliteit) zorgen voor een betrouwbare band met toegewijde mensen. Het kan helpen in ziekteverzuim en overbelasting. En dat kan je soms al bewerkstelligen door in gesprek te gaan en duidelijke afspraken te maken. Ach eigenlijk is dat voor iedereen goed. Gehoord en gezien worden, wie wil dat niet.

Hoe kan ik daarin dan helpen?

• Ondersteunen of voeren van gesprekken tussen werknemer en werkgever (bewust worden van elkaar);
• Werkgevers en werknemers Informeren over wettelijke (verlof)regelingen;
• Training gesprekstechnieken, adviseren/oefenen: Hoe ga je in gesprek (handvatten);
• Een workshop of presentatie geven over werk en mantelzorg;
• Individuele gesprekken/coaching met mantelzorgers (bewustwording, zelfreflectie, zelfzorg, tips);
• Adviseren over het combineren van mantelzorg en werk (mantelzorgvriendelijk beleid) als onderdeel van Duurzame Inzetbaarheid (goed werkgeverschap).

Door jarenlange ervaring met verschillende (zorg)professionals en goede werkafspraken lukt het mij (meestal) om werk en privé in balans te houden. Dat is nog niet overal zo goed geregeld. Ik gun dat iedereen.

Kennismaken en/of doorpraten tijdens een kop koffie/thee?
Geïnteresseerd? Neem gerust contact op.
RoelievanGuldener/Mantelzorgexpert
www.roelievanguldener.nl
Bel 06-42077210

Dit artikel is een ingezonden bericht. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van Zorg in je Regio.